onsdag 6. januar 2010

Belgiske Vafler

I høst fikk jeg endelig kjøpt meg belgisk vaffeljern, men det har i grunn ikke blitt brukt så ofte som jeg trodde det skulle bli. Men i jula nå...siden jeg ikke bakte 7 sorter julekaker. Faktisk bakte jeg ingen... Så lagde jeg vafler da vi fikk besøk.

Det smaker helt himmelsk...og mye mye bedre enn vanlige vafler : ) Hvis noen trenger oppskrift på det, kommer den her:
175 gr melange
5 dl melk
1 dl vann
0,5 ts salt
2 ss vaniljesukker
1,5 dl perlesukker
530 gr mel
2 egg
50 gr gjær
Smelt smøret i en kjele, og ha i all væsken. La det bli fingervarmt. De resterende ingrediensene har jeg oppi kjøkkenmaskinen, heller over væsken, og rør/pisk til en jevn litt tykk røre. La røra heve i 30 min.
Stekes i belgisk vaffeljern. Og for å få den typiske sprø skorpa som er så god...heller du litt perlesukker i jernet før du har i røra, og litt oppa deigen, før du lukker igjen.

Veldig godt med is til...eller syltetøy...eller bare sånn som de er : ))




3 kommentarer:

  1. Å fy søren så fristende!!! Jeg ELSKER belgiske vafler og har ønsket meg et sånn jern i årevis!
    Så plutselig at de hadde fått det på senteret da det åpnet i fjor høst men jeg fikk faktisk ikke rotet meg til å kjøpe ett men nå MÅ jeg gjøre det!! Og så skal jeg hente oppskrift her hos deg! Dette med sprø skorpe er jo ett viktig poeng og det var smart med perlesukker som smeltes..
    Og herlighet så mange lekre hekletepper du lager.Ser i hvertfall 4 flotte tepper på rekke og rad i noen innlegg under her.
    Superfine alle sammen!
    Fy søren så kaldt er her nå brrr!!!
    Vi fyrer opp en stor vedkurv hver eneste kveld vi. Orker ikke sitte å fryse!
    Ha en fortsatt fin uke i kulda! Klemmer fra frostrøyken ved bekken :))

    SvarSlett
  2. Mums! Det där såg verkligen jättegott ut :-)

    SvarSlett
  3. åh, skulle virkelig ønske at jeg tålte melk, for belgiske vafler er jo bare såååå godt :D

    SvarSlett

Blir glad for en kommentar : )