fredag 7. september 2012

Dramatikk og idyll, side om side

At Norge har vakker natur, det er allmennkunnskap. Alle vet det. Jeg visste det. Men allikevel blir jeg helt satt ut av hvor fantastisk den faktisk er!
Vi syklet Rallarvegen i helgen. Eller som mannen sier, vi bremset Rallarvegen. Det var noen veldig bratte partier, så med min høydeskrekk, ble det bremsing og trilling av sykkel. Noen steder var det bratte bakker og noen steder, var det kantene som var usikret. Mannen ropte bakover, "se den utsikten a", men da var fokuset og blikket mitt på grusveien og forhjulet på sykkelen ;-). Så stoppet jeg heller og så på sånn utsikt som på bildet over :-)
Skal man sykle fort, syns ikke jeg dette er stedet. Det var noen små og ett stort uhell, som skjedde på grunn av fart. Så hvis dere skal sykle Rallarvegen, som jeg absolutt syns dere skal!! 
TA DET SOM EN TUR, OG NYYYT NATUREN :-)

Kjørte i sånn gammeldags tog-kupè fra Haugastøl til Finse. Litt kult må jeg si.

Stillhet 

Kunne tenkt meg å gått denne turen en gang. Sovet i telt, og virkelig fått nytt fjellet og stillheten.

Det er steder på toppen som aldri blir snøfrie. Sjarmerende :-)


Det var idyllisk, stille natur, både på toppen av fjellet og nede i dalen...

Gamle togskinner, og lukket tunnel. Og vet dere hva! Denne veien er håndlaget!! Gjennom fjell og rundt fjell. Uten å være for skråsikker nå, så mener jeg de sa at det tok ca 1 mnd for hver meter de grov/hakket fram. Da kommer jeg fort ut av tellinga på hvor lang tid det har tatt å lage veien... 

Her så jeg for meg vandrere, som hoppet på og av toget i fart... ;-)

...og vill og dramatisk natur rundt neste sving. 

Vakkert!

Fortsatt bare vakkert!

Vi måtte bare krype til korset og gå den lange bakken opp til Myrdal. Da vi passerte noen damer som var ute og ruslet tur, sa de at nå er det bare nedover resten. Hold ut liksom.
Men da var det ikke sånn kose-nedover-bakker. Det var de berømte Myrdal-svingene. OMG sier jeg. Men igjen, selv om det ble i bratteste laget, så var det ubeskrivelig natur og utsikt. 
Og det er jo ikke noe problem...det er jo ingen som sier at man MÅ sykle hele veien. Ingen så rart på meg for at jeg trillet sykkelen. Noen forståelsesfulle blikk, og trøstende ord var det hele :-)


Vi klarte tidskjema helt fint. kom oss ned til Flåm, og hadde god tid til en øl før vi satte oss på Flåmsbanen opp til Myrdal. Det var jo også en happening. Fikk se huldra danse i fossefallet. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad for en kommentar : )