torsdag 24. september 2009

Potetsuppe

I går tuslet jeg rundt i pysjen til langt på dag. Puslet rundt, spilte høy musikk og bare koste meg med husarbeid. Tok en avspaseringsdag litt sånn plutselig...og det er vel de beste fridagene : ) Så da bestemte jeg meg for å lage en deilig høstsuppe. Like god ellers i året også da...men høst=suppe : ) Her er oppskriften hvis noen skulle få lyst på : )
1 pk bacon i skiver ( ca 130 gr ) Skjæres i "terninger"
1/2 løk i terninger
2-3 gulrøtter
2-3 ss hvetemel
1,5 liter kraft ( evnt vann & buljongterninger )
1 pk matfløte
6-7 poteter i terninger
1-2 fedd hvitløk
2 ss merian ( krydder )
salt & pepper
( hakket persille hvis du har )
Sviss baconterninger og løk i litt melange, tilsett hakket/presset hvitløk. Pass på så du ikke svir hvitløken.
Tilsett gulrotterninger...dryss over melet mens du rører. Tilsett kraft og fløte. Kok i ca 5 min.

Tilsett potetene. Kok til de er møre (småkokes) Smak til med salt & pepper. Jevn evnt mer hvis suppa blir for tynn.

Vel bekomme : ))

2 kommentarer:

  1. Mmmmmmm!!!! Synes det lukter herlig helt hit!!!
    Jeg elsker supper på denne tiden av året og denne med fløte og bacon så helt nydelig ut!!
    Skal jammen lage denne en dag til uka :))
    Reiser bort på høstferie noen dager..Kanskje vi rett og slett skal ta oppskriften med oss..
    Sola skinner og alt er fryd og gammen i Oslo i dag :))

    SvarSlett
  2. Hei Rosa
    Høstsuppa så riktig fristende ut, og du skal ikke se bort fra, at jeg prøver den en vakker dag. Godt med slike varme supper, når dagene blir kjøligere.
    Likte forresten veldig godt den sorte Ikea-lampa som er kommet i hus.
    Her står jeg på hodet og baker til den ordentlige bursdagen i morgen, da familien kommer. Nå står noe til heving, så jeg kunne rase en liten tur innom Blogglandia.
    Ha en fin senkveld! Deilig med en dag av. Jeg har det i morgen.
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett

Blir glad for en kommentar : )