søndag 25. oktober 2009

Endelig en time ekstra ; ))

Om det ikke ble så mange timer ekstra i døgnet...så fikk jeg hvertfall èn :-) Og den skal brukes fornuftig, nemlig til å dokumentere (les;blogge) hva helga har blitt brukt til.
I går fikk jeg endelig ut fingeren, og vi dro på loppemarked. Hele familien. Sammen med familien til søsteren min. De ble overrasket over at folk faktisk drar på loppemarked, for vi var definitivt ikke alene der ; ) Hva jeg kjøpte viser jeg et annet innlegg...

Planen i går var at mannen og jeg skulle til Oslo igjen, på en sosial greie med gamle kollegaer. Men siden ungene har vært syke hele uka, valgte jeg å kose meg hjemme sammen med dem. Og vi fikk brukt ettermiddagen så effektivt : )
Neste helg har jeg fått i oppdrag å lage Tapas til 30 peroner...og i går begynte jeg på oppdraget. Spanske kjøttboller i tomatsaus skal stå på menyen, og da kan kjøttbollene med fordel lages på forhånd og fryses. Også må snuppa så klart lage noen til eget bruk. Må jo begynne tidlig, skal hun bli en god kokk : )
Her er det ferdige resultatet...uten tomatsausen. Og her er oppskriften hvis noen har lyst på:
700 gr kjøttdeig av svin
700 gr kjøttdeig av storfe
5 fedd hvitløk (most)
1 løk (finhakket)
1 egg
1 håndfull persille (finhakket)
0,5 dl fløte
1 dl griljermel
salt og pepper
Form deigen til kjøttboller og stek i smør på middels varme.
Svigermor lagde deilig fiskesuppe til oss, så da lagde jeg Foccacia brød for å ha til. Legger ut oppskriften på det også jeg like godt...
7 dl vann
25 gr gjær
3 ss olivenolje
1,5 ts salt
0,5 ts sukker
ca 14 dl hvetemel
2 ss olje+ grovt salt og urter
Bland deigen og hev i 30 min. Hell deigen over i en smurt liten langpanne. La etterheve i 20 min. Hell over olje, stikk hull i brødet med fingertuppene og dryss over grovt salt og urter. Brødet stekes på nederste rille på 200 grader i 20-30 min.
Og til slutt lagde jeg en porsjon med brente mandler. Disse blir nok spist opp lenge før jul...men det var bare for å få en smak. Og de var jammen like gode i år som i fjor : ))
oppskriften på disse finner dere her.



1 kommentar:

  1. Mmmmmm!!!! Så mye lekker mat! Vedder på at det Tapasbordet kommer til å bli perfekt! Kjøttbollene så nydelige ut! Og det samme gjorde det andre du har laget! Klemmer fra bekken :))

    SvarSlett

Blir glad for en kommentar : )